Piața Ovidiu și faleza, reabilitate de două firme cu același patronat

Dăm startul lucrărilor pentru marea reabilitare a zonei peninsulare, zona cea mai uitată din Constanța”, spunea primarul Radu Mazăre, în luna octombrie a anului trecut, odată cu începerea lucrărilor de reconstrucție a falezei din zona portului turistic Tomis. Trei săptămâni mai târziu, era anunțată și începerea reabilitării pieței Ovidiu, în paralel cu un alt proiect susținut de RAJA Constanța, prin care se înlocuiesc toate țevile din zonă. O dată cu aceste proiecte, toate străzile din peninsulă urmează să fie reabilitate pentru ca în final zona respectivă să fie transformată în punctul de atracție maximă al orașului. Primarul anunța de asemenea amenajarea parcului Carol I, în zona Poarta 1, dar și începerea ”cel mai probabil în primăvară” a primului tronson din șoseaua de coastă. În plus, Radu Mazare a menționat o delegație de americani interesați de reabilitarea cazinoului, dar și o combinație turco-cipriotă, care ar fi urmat să transforme hotelul ruină din portul Tomis într-un luxos Hilton. La aproape un an distanță, lucrurile s-au mișcat într-adevăr, foarte încet însă și destul de departe de afirmațiile primarului în funcție.

Piața Ovidiu, între țevile RAJA și granitul lui Făgădău

IMG_1296Piața Ovidiu a devenit un șantier în adevăratul sens al cuvântului. Se lucrează în paralel, atât la înlocuirea țevilor și îngroparea cablurilor, cât și la pavarea cu granit, lucru care, după cum vedeți din poze, s-a și întâmplat parțial. O stradă a fost deja asfaltată, restul urmând să intre în reabilitare după ce RAJA își termină partea de proiect. Muncitorii, foarte amabili ce-i drept, au recunoscut că proiectul va dura mai mult decât se prevăzuse inițial, pentru că înlocuirea țevilor se face lent, mai ales datorită ploilor din ultima vreme. Că să nu fim cârcotași, trebuie spus însă că după cum se desfășoară lucrările, proiectul are toate șansele să fie finalizat în 2014, așa cum s-a anunțat, probabil în preajma alegerilor prezidențiale. La acel moment, piața Ovidiu va fi complet pavată cu granit, dar și aranjată cu stâlpi de iluminat și mobiler urban, construite pe modelul celor din perioada interbelică.
Se are în vedere ca din acel moment, vizitatorii să nu poată intra în zonă decât pe jos, accesul autoturismelor urmând să fie restricționat, excepție făcând doar riveranii și mijloacele de transport în comun. Un alt aspect demn de menționat e că vor exista două pasarele care vor permite accesul vizitatorilor direct în portul Tomis, acestea urmând să fie amenajate și ele în următorul an.

ABC Val ar termina faleza într-un timp record, dar n-are bani!?

Proiectul de restaurare a promenadei dintre Vraja Mării, Cazino și Portul Tomis a fost câștigat la licitație de firma ABC Val SRL. Șeful cel mare al firmei, Vasile Costea, promitea la începerea lucrărilor că, deși termenul declarat pentru finalizare ar fi de 2 ani, el dă în scris că va termina cu 6 luni mai devreme.

IMG_1302La fața locului, câțiva muncitori discutau aprins despre una dintre conductele principale ce trec prin zonă. În rest, faleza se cufunda în liniștea specifică a unei zile de luni, în care constănțenii nu prea dau prin zonă, fiind ocupați cu jobul de zi cu zi. În teorie, promenada va fi și ea amenajată cu granit, mobilier interbelic și un gard de protecție complet nou. Spațiul verde și bulevardul Regina Elisabeta vor fi și ele reconstruite complet. Conform unuia dintre șefii de echipă aflați la fața locului, lucrările sunt în grafic, singura problemă fiind că banii de la fondurile europene vin în anumite tranșe, după anumite grafice, ceea ce face ca în anumite momente lucrările să stagneze. Şi stagnează, pentru că firma e nevoită să aștepte după bani pentru a-și cumpăra cele necesare. Așadar, ABC Val, o firmă de casă a administrației constănțene, care a construit cam tot ce se poate construi în oraș, nu are bani pentru a investi de una singură, fiind nevoită să aștepte banii europenilor pentru a finaliza lucrările. În rest, am fost asigurați că odată veniți banii, proiectul se va finaliza așa cum a prezis patronul, undeva la începutul verii anului 2014.

Mai multe proiecte, două firme, același patron!

IMG_1309Conform afișajului, proiectul complet de reamenajare a peninsulei, cu tot cu reabilitarea străzilor și construcția pasarelelor către portul Tomis, costă undeva în jurul sumei de 100.000.000 de lei. Banii, veniți în marea lor majoritate din fonduri europene, vor fi încasați de firma RO MAT Construct SRL, patronată de Vasile Costea și Grădinaru Bogdan Nicolae. În ceea ce privește situația promenadei dintre Vraja Mării și portul turistic Tomis, lucrările de reamenajare vor aduce firmei ABC Val, tot din fonduri europene, suma de 16.784.145 lei. Firma în cauză, cunoscută după cum spuneam pentru că primește contracte pe bandă rulantă de la mai toate instituțiile constănțene, este patronată de … același Vasile Costea de mai sus. Avem deci, mai multe proiecte, finanțate cu bani europeni, care se duc grămadă către un singur om, cunoscut pentru prietenia sa cu administrația locală. De ce a fost nevoie de două firme cu același patron, pentru a reconstrui peninsula, putem doar specula, așa că vă lăsăm pe dumneavoastră să trageți concluziile de rigoare. Despre proiectele legate de șoseaua de coastă, parcul Carol I sau bietul Cazino, proiecte ce trebuiau începute în primăvara acestui an, vom reveni, atunci când vor fi cu adevărat demarate.

Dorian Hapurnea – Constanta.ro 16.07.2013

Comentarii

comentarii

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.